"If you can’t beat them, sue them". Dat lijkt de tactiek die
Microsoft toepast, nu het vooralsnog lastig blijkt de markte voor
geavanceerde mobieltjes te veroveren met Windows Mobile en Windows Phone.
Het eerste succesje is binnen. Microsoft en het Koreaanse Samsung hebben een
een deal gesloten over het uitruilen van softwarepatenten. Dat houdt in dat
ze hebben afgesproken bepaalde patenten over en weer te mogen gebruiken, al
dan niet tegen een vergoeding.
Wat Samsung en Microsoft precies zijn overeengekomen is niet bekend, maar het
is niet moeilijk te raden. Microsoft roept al langer dat Samsung inbreuk
maakt op patenten. Doorn in het oog zijn vooral smartphones van
Samsung die zijn uitgerust met Android, het besturingssysteem dat is
ontwikkeld door Google. Samsung heeft dit inmiddels erkend.
Hoogstwaarschijnlijk zal het Microsoft een forse vergoeding bieden.
De zakenbank Goldman Sachs schat dat Microsoft vanwege haar patenten drie tot
zes dollar per verkochte Android-telefoon ontvangt, wat uitkomt op een
totaal bijna 450 miljoen dollar in 2012, zo citeert het blog Business
Insider uit een rapport van de bank.
Verliezer is Google
Grote verliezer is gek genoeg niet Samsung zelf, maar Google. Google’s
Android is een groot succes, vooral omdat het ‘gratis’ is. Bedrijven als
Samsung en het Taiwanese HTC rusten veel van hun succesvolle modellen met
Android uit. Het is veel goedkoper dan bijvoorbeeld besturingssysteem
Windows Mobile. Als ze het laatste besturingssysteem gebruiken, moeten ze
geld overdragen aan Microsoft.
Als Microsoft erin slaagt meerdere fabrikanten te laten betalen voor
patentinbreuken, wordt Android duurder en dus een tikkeltje minder
aantrekkelijk ten op zichte van andere besturingssystemen. Android is dan
niet meer 'gratis'.
Voorlopig betaalt Samsung, wiens toestellen wat duurder worden om te maken, de
prijs. Maar dit alles is nog veel vervelender voor Google.
Minder smartphones uitgerust met Android, betekent minder potentiële inkomsten
voor Google, dat zijn geld wil verdienen via het tonen van advertenties, en
meer en meer ook met het leveren van diensten zoals betaalde videoberichten
of muziek.
Niet verwonderlijk was de enigzings zure reactie donderdag van een
woordvoerder van Google in zakenkrant The Wall Street Journal:
"Het is de tactiek die we keer op keer van Microsoft zien. (...) Omdat
ze niet succesvol zijn op de markt voor smartphones, nemen ze hun toevlucht
tot juridische instrumenten om zo winst te maken met andermans prestaties en
zo het innovatieproces te vertragen".
Apple
De lachtende derde is Apple. De iPhone- en iPad-maker is al tijden in een
juridische steekspel verwikkeld met Samsung over patenten. Een aantal keer
met groot succes: Apple wist bijvoorbeeld een verkoopverbod af te dwingen in
Nederland op de smartphones Galaxy S, S II en Ace van de Koreanen.
Microsoft helpt Apple nu een handje door Android-telefoons en tablets duurder
en minder aantrekkelijk te maken. Voor een keertje hebben de twee gezworen
rivalen een gezamelijk belang: het bestrijden van Google.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl